1944-ben a nővérem Marcaliban lakott. A front többször itt is hullámzott, a németek kétszer-háromszor visszafoglalták, a megszálló orosz csapatoktól. Ennek az arcvonalnak feladata volt Bécs városának védelme. Egy hírt hozó által tudomásunkra jutott, hogy a nővérem megsebesült, a marcali kórházban van ápolás alatt. Apám azonnal elindult, hogy a frontvonalból kihozza. Ez közvetlenül Karácsony előtt volt.
Az első zsidótörvény komoly változásokat indított el a magyar gazdaságban. Apám egy jól menő zsidó családi üzlethálózat alkalmazottja volt. A megszorító intézkedések, korlátozták ezeknek az embereknek tevékenységét, később elvették vagyonukat is. Apám alkalmazása e körülmények miatt megszűnt.
A gazolin telepen a nagy gépházban 30 db. Thomassen holland gyártmányú, gázüzem? robbanómotor által hajtott gázsűrítő üzemelt. Ezeket rendszeresen revíziónak kellett alávetni. Ez abból állt, hogy a gépet szétszedtük, dugattyúkat kihúztuk, szelepeket leszabályoztuk, szelepüléseket kicseréltük, stb. Ez mindig nagy munkának számított, mert a gépnek, este már teljes terheléssel kellett üzemelni. 12 óra lett elszámolva, így siettünk mielőbb végezni, akkor hamar szabadultunk, de a keresetünk is jó volt. Voltak jó beosztások. Ilyen volt 3 fővel a dugattyús csoport. ők a daruval leemelték a forgattyusház fedelét és máris hozzáfértek a hajtókarok csapágyaihoz, csavarokat megoldva, kihúzták a dugattyúkat, gyűrűket ellenőrizték, esetleg cserélték, majd mindezt visszaépítették, ügyelve a csapágyak illesztésére. Engem a lehető legrosszabb szelepes csoportba osztottak. Persze mind ezt alkatomnak is köszönthettem, nem voltam elhízva.
A középiskola nagy nyári szüneteiben, már az üzemben dolgoztam. Szándékom az volt, hogy Műegyetemen folytatom a tanulmányaimat, közben némi keresethez is jutok. A Gazolin telepre kaptam beosztást karbantartók közé. Kijelöltek egy furcsa feladatra, ami először nagyon szokatlannak tűnt. Az egyik kompresszort meghajtó motor- Thomassen - kipufogócsövét, a kipufogódobbal összekötő csavarokat, egyenként szedjem ki, majd letisztítva, alaposan beolajozva rakjam vissza. A gép következő napon kerül revízióra.
Középiskolás tanulóként Lovásziban minden nyáron igyekeztem munkát találni, hogy egy kis zsebpénzhez jussak. Édesapám a haza hívó szavára fronton katonai szolgálatot teljesített. Így szükségét is éreztem a keresetnek.
Katonai alakulat érkezett a falu szélére, ill. az olajmező védelmére. Ezek 38 mm-es sorozatlövő gépágyúk voltak. A felső faluvégen a lakóházakhoz közel helyeztek el egy löveget, melyet föld mellvéddel vettek körbe. Tornyiszentmiklós felé, ahol felépítettek egy álcázott csali üzemet, pedig 75, és 88 mm-es légvédelmi lövegek voltak tüzelőállásban, erősen rejtve. A szőlőhegyen is voltak lövegek, jól álcázva.
Kútfejre 1941.-ben költöztünk. A helyi lakosoknak nagyon jól jött, hogy a MAORT – Magyar Amerikai Olaj és -Földgáztermelő Részvény Társaság - megkezdte az olajmező feltárását. A környéken található, munkaerőt, szükséges anyagokat jó pénzért helyben felvásárolták. Régebben a lenti, vagy a letenyei 10-22km.-re távoli piacra vitték, -gyalogosan- a tejet, tojást, baromfit értékesíteni. Munkahely a közelben sehol sem volt. Megismerkedtünk a falu lakosságával.
Valószínű 1943-ban kitört a Kútfej községtől keletre fekvő olajkút. A kiáramló gáz, iszap, olajosvíz magasan, nagy hangerővel bömbölve harsogott. Jelezve, hogy komoly erők uralkodnak a mélységben.
A szél hatására a környék fokozatosan megváltozott. Az iszap, olajosvíz mindent elborított. A mentőegységek fokozatosan földgátakkal vették körbe a robajló kutat. Megakadályozták az olaj, iszap elfolyását, a környezet további károsodását. Közben megkezdték a műszaki mentést.
A kút alapjait megrongálta a kiáramló gáz, iszap, az acéltorony megdőlt. A kihúzott fúrószár, csőrakat összeverődve szikrákat keltett, a gáz begyulladt, lángra késztette az összegyűlt olajat. Lángjai 60-100 méteresek voltak. Nagyszerű tájékoztatást adtak az éjszakai, valamint a nappali repülőknek. Ebben az időszakban kezdődött meg Magyarország bombázása, valamint a keleti front légierővel való támadása. Olaszország déli része, Szicília kiváló repülőtereket adott az angol-amerikai légi erőnek. Lovászi, Balaton, pedig remek tájékozódási pontokat biztosított a célterület eléréséhez.
A szovjet csapatok beáramlása után megkezdődött az ország újjáépítése. Az üzemben megalakult az „üzemi bizottság” melybe tartozott az üzem gazdasági vezetése, a pártvezetés, a szakszervezet. Méltóképpen meg kellett ünnepelni a kijelölt felszabadulási napot, április 4.-t
Váltó, stafétafutást szerveztek Lovászi-Zalaegerszeg viszonylatban. Egy ponyvás teherautó volt a kísérő, amelyen a váltótársak, valamint az elfáradt futók foglaltak helyet.
A Nagyalföldi Kõolaj és Földgáz Termelõ Vállalat Szállítási Üzemegység dolgozója voltam. 1968. máj. 14.-én. 9h. 15-kor berohant egy gépkocsivezetõ és jelezte, hogy látta, hogy ebben a pillanatban, egy füstfelhõ szállt fel az 1.-es gázkútnál, robbanás kíséretében. Kértem a szállításrendezõt, hogy azonnal értesítse a tûzoltókat, én pedig az ügyeletes kocsival a helyszínre robogtam.
A nyári hétvégeken indított a vállalat ponyvás teherautót, az elvitt bennünket, Balatonra, Hévízre, majd másnap estére visszaérkeztünk. Egy ilyen úttal kapcsolatban történt, hogy megérkezésünk után, a barátommal elindultunk éjjeli szállást keresni. A helybéli henteshez betérve érdeklődtünk, tud-e ebben segítségünkre lenni. Azonnal megmutatta a különbjáratú kisszobájukat, amelyet erre a célra használtak. A szoba udvarra nyílt, egy lépcsőfoknyit alacsonyabb volt, mint az udvar. Megegyeztünk, rögtön be is költöztünk. Kis idő múlva a sánta hentes bekopogott, felajánlotta, az üzletében kapható nagyon finom töltött borjúhúst. Vettünk belőle, hiszen ez kuriózum volt ebben az időben, elkezdtük a falatozást. Átöltöztünk. Rajtam fehér ”porcelán" nadrág, almazöld rövidújjú műszálas ing volt. Nagyon büszke voltam a gyönyörűnek tartott ingemre. A hentes újra bejött és mondta, hogy nagyon finom vörösbora van azt is olcsón adja. Megkötöttük az üzletet, kifizettük.
TOP-1.2.1-15-ZA1-2016-00019
Kalandozások a Kerka-völgyében
EFOP-3.9.2-16
Humán kapacitások fejlesztése térségi szemléletben (Sajtóközlemény)
VP6-7.2.1-7.4.1.3-17
Közétkeztetés fejlesztése Lovászi községben
VP6-7.2.1-7.4.1.1-16
Településképet meghatározó épületek külső rekonstrukciója, többfunkciós közösségi tér létrehozása, fejlesztése, energetikai korszerűsítés
EFOP-3.9.2-16
Humán kapacitások fejlesztése térségi szemléletben
TOP-3.2.1-15-ZA1-
2016-00032
Lovászi Polgármesteri Hivatal épületének energetikai korszerűsítése
KÖFOP- 1.2.1- VEKOP- 16-
2016-00273
Lovászi Község Önkormányzata ASP központhoz való csatlakozása
EFOP-1.5.3-16-
2017-00069
Humán szolgáltatások fejlesztése a Lenti járásban
Lovászi Önkormányzat külterületi helyi közútjainak fejlesztése
TOP_PLUSZ-2.1.1-21-ZA1-2022-00007
Lovászi Gondozási Központ energetikai fejlesztése
TOP_PLUSZ-2.1.1-21-ZA1-2022-00027
Buda Ernő Körzeti Általános Iskola energetikai fejlesztése
Jánosi Zsuzsanna polgármester
Testületi tagok:
Kondákor Csabáné alpolgármester
András Csabáné képviselő
Szabó Zilia képviselő
Kománovics Péter képviselő
Páli Tibor képviselő
Simon András képviselő
Elérhetőség: 06-30/237-1334
Roma Nemzetiségi Önkormányzat
Orsós Attila elnők
Orsós Attiláné eln.hely.
Orsos Klaudia képviselő
Elérhetőség: 06-30/393-7879
2024. január
0-17 éves | 196 |
18-59 éves | 612 |
60-99 éves | 348 |
Összesen | 1 156 |
Az Önkiszolgáló Étterem menüajánlata
Étlap 2024.10.14 - 2024.10.18-ig
Étlap 2024.10.07 - 2024.10.11-ig