A Learning Enterprises története
A Learning Enterprises alapítója Tolnay Ádám, romániai magyar diák, aki Amerikában nőtt fel és járt egyetemre. Amikor a rendszerváltás után visszautazott Magyarországra, hogy tolmácsként dolgozzon, meggyőződhetett arról, hogy milyen nagy szükség van anyanyelvű angol tanárokra (különösen a falvakban). 1992 nyarán meghívta öt egyetemista barátját Magyarországra és megszervezte, hogy különböző falvakban angolt tanítsanak. Így született meg az első Learning Enterprises program!
Ma a Learning Enterprises egy olyan hivatalos, non-profit szervezet, ami huszonöt személyt, főleg egyetemistákat alkalmaz. A szervezet 2008 nyarán már kb. 130 tanárt küldött tizenhárom különböző országba.
A Learning Enterprises céljai:
(1) Kommunikációs eszközkén tanítani és használni az angol nyelvet
A legtöbb Learning Enterprises tanár faluban, kis városban tanít, ahol kevés az angol tanár és közöttük még kevesebb az, aki anyanyelvi szinten és tökéletesen beszéli az angol nyelvet.
Tehát a Learning Enterprises tanítási módszere a beszédet, kommunikálást hangsúlyozza, hogy minél több tanulónak legyen esélye hétköznapi beszédkörnyezetben használni a nyelvet. A tanulóknak angolul kell szólniuk a tanárokhoz, mivel a tanárok legtöbbje csak pár szót tud magyarul!
(2) Kreativitás fejlesztése
A tanárok a korábban elsajátított, külföldi tanítási módszerekkel érkeznek, és azzal a céllal, hogy a tanulók másféle tanítási légkört is tapasztalhassanak. Mivel sokszor mindkét félnek nehéz a hagyományos módon kifejeznie magát, a tanároknak és a tanulóknak
egyaránt nagy szüksége lehet a kreatívitásra.
(3) Kulturális háttér és tapasztalatok cseréje
A tanárok nemcsak az angol nyelvet hanem az országuk kultúráját, hagyományait is hozzák magukkal. Szívesen mesélnek saját életükről, és még szívesebben tanulnak az új, befogadó falu/város történetéről, hagyományairól. A Learning Enterprises azokba az országokba küldi a tanárokat, ahová maguk a tanárok is szeretnének utazni. Így mindkét fél (a tanár és a falu/város, ahol tanít) sokat tanulhat egymásról, egymástól.
(4) Az önkéntes szellem terjesztése
Valamennyi tanár önkéntes, szívesen és nagy lelkesedéssel tanítja a nyelvet egész nyáron minden ellenszolgáltatás nélkül, mert szeret tanítani, szeretne valamit tenni az angol nyelv terjesztése érdekében. A befogadó családok is önkéntes alapon jelentkeznek, és a tanár befogadásával, ellátásával a település érdekeit szolgálják. Mindkét fél kitűnő példát szolgáltat arra, hogy önkéntes alapon milyen komoly segítséget lehet nyújtani a közösségnek.
(5) Értelmes, jelentőséggel bíró munkát ad a fiataloknak
A Learning Enterprises programjain keresztül az egyetemisták fontos és jelentős munkát végeznek világszerte.
Hogyan működik a program?
A tanároknak a program orientációval kezdődik Budapesten. Ott találkoznak a programvezetővel (a program fő szervezőjével) és négy-öt napig továbbfejlesztik a tanítási módszereiket. Az utolsó nap (pénteken) utaznak az első faluba/városba.
A tanárok négy hetet tanítanak az első faluban/városban. A Learning Enterprises a legtöbb faluba/városba csak egy tanárt küld, de kettőt is küldhet, ha van rá igény, sok a tanulni vágyó jelentkező (és előre kéri őket a falu/város). A tanárok helybéli családoknál laknak, és minden hétköznap minimum négy órát tanítanak. Az első tanítási napon (hétfő) a tanárok találkoznak az érdeklődőkkel és megismerkednek egymással. A tanárok készen állnak minden korosztályt és nyelvtudási szintet tanítani (a felnőtteknek az órákat legtöbbször este tartják, hogy a munkanappal ne ütközzenek). Az első nap a tanárok csoportokba osztják a tanulókat (egy helybéli tolmács/angol tanár segítségével) és másnap kezdődnek az órák!
Miután letelt a tervezett időszak a tanárok elbúcsúznak és elutaznak vagy hazamennek, vagy még kirándulnak, utaznak a környéken, Európában.
Milyenek a tanárok?
Mindegyik tanár önként jelentkező és ingyen tanít (és utazási költségeit is maga fizeti). Csak olyan tanár vesz részt a programban, aki komolyan hisz a Learning Enterprises céljaiban, filozófiájában.
A legtöbb tanár diák, egyetemista (vagy nemrég fejezte be az egyetemet). Van közöttük olyan, aki pedagógusnak vagy angol tanárnak készül, és a legtöbbjüknek van valamennyi tanítási tapasztalata. De akad olyan is, aki korábban nem tanított.
A legtöbb tanár amerikai, de vannak közöttük angol, ausztrál, vagy más származásúak is. Mindegyik tanár tökéletesen, akcentus nélkül beszéli az angol nyelvet. A tanárok, akiket Learning Enterprises választ ki a nyári programra a számos jelentkező közül, tavasszal tanítási tanfolyamon vesznek részt. A tanfolyamok a programot megelőzően Budapesten folytatódnak.
A tanárok kapnak egy tanítási módszerekkel-, ötletekkel-teli könyvet, de mindegyikük maga állítja össze az órákat. Ők szabják meg azt is, hogy mit tanítanak és hogyan, de a hangsúly mindig a beszéden van.